Uzmanlık Tezleri
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Uzmanlık Tezleri by All Authors "Akgöz, Ali"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Nükleer santral yapılarında yapı-zemin etkileşimi (SSI) modelleme ve analiz incelemeleri(Türkiye Atom Enerjisi Kurumu, 2018-04) Akgöz, Ali; Güner, Barış; TAEK-NGDAtom Enerjisi Uzmanlığı Yönetmeliği gereğince hazırlanmış olan bu uzmanlık tezinin konusu nükleer güç santralleri yapılarında yapı-zemin etkileşiminin modellenme yöntemleri ve analizlerinin incelenmesidir. Tezin amacı nükleer santrallerin lisanslanması sürecinde yapılan gözden geçirme ve değerlendirme faaliyetleri için yapı-zemin etkileşimi hususunda referans olacak yardımcı bir kaynak oluşturmaktır. Tez, yapı-zemin etkileşimini nükleer güvenlik ile ilgili yapı, sistem ve bileşenler kapsamında değerlendirmektedir. Yapı-zemin etkileşimi konusu sismik saha tepkisi, sismik dalga hareketleri, zemin mekaniği, jeoloji, yapı mekaniği ve yapı dinamiği gibi konuları içeren çok yönlü bir konudur. Bu konuda yapılan çalışmalarda zemin davranışı, yapı davranışı, sismik yer hareketinin zeminde ilerlemesi gibi birçok değişkene bağlı unsurların ele alınması gerekmektedir. Tez çalışması kapsamında bu unsurlardaki farklı varsayımların yapı-zemin etkileşimi sonuçlarına etkisi irdelenmiştir. Çalışma için tipik bir reaktör binasına ait iki adet yapı modeli ve 8 adet zemin modeli oluşturulmuştur. Yapılan analizlerde yapı model tiplerinin, farklı zemin tiplerinin, rijit temel kabulünün, temelin gömülü olmasının, zemin sönümlenme değerlerindeki değişimlerin ve zemin modelleme tiplerinin sonuçlara etkisi incelenmiştir. İncelemeler sonucunda parça kütleli çubuk modelin üç boyutlu sonlu eleman modeline göre daha tutucu sonuçlar verdiği görülmüştür. Zemin modellerinde en üst tabakaların sonuçlara önemli oranda etki ettiği görülmüştür. Rijit olarak modellenen temel durumunda genel olarak esnek temel durumuna göre hesaplanan ivme değerlerinin daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Temelin gömülü olmasının genel olarak hesaplanan ivme değerlerini düşürdüğü görülmüştür.